Hemma från Spanien

Tjenare alla!

Nu har jag kommit hem från två veckor i Spanien där jag har spelat två Nordea tour tävlingar och haft en massa träning och kul under denna tiden. P.g.a. väldigt dålig internetuppkoppling på hotellet har jag inte kunnat uppdatera eller lägga upp något om det under tiden. Därför tänkte jag ge er en sammanfattning och lite bilder från resan.

Det började med att vi flög Från Göteborg via Munchen till Barcelona där vi sedan vid lunch var framme i Lumine och kom fram till Hotellet. Vi packade inte ens upp utan vi bytte om och åkte direkt till golfbanan för träning och det verkade lovande för allt var i toppskick. Vi tränade tills solen började gå ner sen åkte vi tillbaka till hotellet åt en stor middag och gick och la oss för att ladda inför de kommande dagarna. De nästkommande dagarna bestod av inspel på både Lakes och Hills Course plus en massa träning och finslipning.

Tävlingsdag 1:

Jag fick ett sms dagen innan där det stod att jag skulle starta på hål nummer 10 vid nio tiden. Jag skulle spela på Lakes som är lite plattare med vatten på alla utom fyra hål. Allting kändes bra, svingen hade känts bra och jag hade verkligen hittat touchen med wedgarna så det såg lovande ut. Allting började som planerat med några stabila par i början och spelet var i allmänhet väldigt bra. Jag kom in de första nio hålen på -1, Jag gjorde åtta par och en birdie. Två timmar senare kom jag in på samma resultat. 70(-1) slag, på det sista nio hålen gjorde jag en bogey och sänkte en chip för birdie så även där var allt stabilt.

Jag låg tolva och allt kändes bra.

Tävlingsdag 2:

Redan när jag vaknade på morgonen hade jag inte samma känsla som dagen innan. Jag hade ett sånt lugn den första dagen vilket jag inte kunde känna denna dag utan det var en lite tröttare, lite segare Max som skulle ta sig an Hills banan.

Det kunde faktiskt inte börja sämre heller utan jag slog första slaget långt vänster vilket resulterade i att jag startade med en dubbelbogey. Efter det kom jag aldrig in i mitt spel utan fick kämpa för det mesta. Jag kom in på +10 vilket gjorde att jag missade rutten med fyra slag. Det kändes väldigt tungt med tanke på att första dagen hade känts så bra.

Dagarna därefter bestod av stenhård träning och fortsatt spel på banan för att ladda om till den nästa tävlingen.

Jag reste med mina goda vänner från Värnamo Linus och Rasmus Olsson och vi hade ganska lik planering på dagarna. Vi gick upp och åt vid 8:a sen åkte vi till banan vid nio och tränade fram till Lunch. Efter gick vi ut och spelade för att se om vi hade fått något resultat på träningen. Kvällarna gick åt till att vila och träffa andra tävlande samt lite filmtittande.

Tävlingsdag 1:

Jag visste redan när jag gick ut att det skulle komma vind och mycket vind. Det var väldigt mycket prat om det kvällen innan på middagen bland alla spelare. Jag hade tidig starttid vilket skulle vara positivt eftersom att vinden skulle komma lite senare på förmiddagen. Jag hade spelat väldigt stabila elva hål och låg på par och allt kändes väldigt stabilt. Efter det så bröt man tävlingen för att det var för mycket vind och bollarna låg inte stilla på greenen. Jag hade en bra känsla när jag spelet sedan skulle sättas igång igen men jag visste att det skulle bli tufft. Efter vi satte igång igen gick det mesta fel. Jag gjorde dubbel på första hålet sedan efter ett cleenat bunkerslag på par 3:an hål nummer 5 blev det en nia där vilket gjorde att jag tappade väldigt mycket. Jag låg på par efter elva och kom in på +10 vilket jag var väldigt sur över eftersom att det egentligen kändes så bra.

Tävlingsdag 2:

Jag visste att jag skulle behöva göra en fantastisk runda för att klara rutten och får spela på söndagen. Jag kände att det fanns en chans när jag började med två stabila par på ettan och tvåan men sedan ville det sig aldrig. Efter några dåliga bogeys så låg jag 7 över par efter 12 hål och då visste jag att det var kört. Jag sa då till mig själv att: Nu avslutar jag detta snyggt med bara lite bra golf. Efter det kom det fram en sida som jag inte hade sett på hela veckan. Jag avslutade med att gå 3 under par de sista sex hålen vilket gjorde att jag kom in på 4 över par vilket var okej. Jag kände att det var skönt att få avsluta såpass bra eftersom jag då fick ett bevis på att jag faktiskt kan skjuta riktigt låga scorer.

Efter tävlingen tränade vi och det var det vi gjorde hela söndagen också eftersom att det var förmodligen sista gången på ett tag vi skulle få känna lite värme.

Sammanfattningen av veckan:

Mitt mål med resan var att åka dit och känna att jag verkligen kunde bjuda på golf på hög nivå. Jag är lite besviken på resultaten men jag är ändå nöjd med resan framförallt att jag kunde gå ut och göra en så bra första runda. Det var en mental styrka och ett bevis på att jag är på väg någonstans. Hade jag haft chansen att säga något till mig själv som jag skulle veta innan jag åkte hade det varit att ta det bara lugnt, hitta tempot och ha kul. De dagarna jag inte spelade så bra berodde det mycket på att mitt tempo i svingen inte var lika bra för när det är bra kan det inte gå så mycket fel eftersom att jag då har koll på klubban och vad jag gör. Jag tappar lätt kontrollen när det går för fort.

Här kommer life bilder från veckorna:

Det var ingen dålig utsikt från Hills banan.

IMG_1627 1

Mina kära medresenärer. Linus till vänster och Rasmus till höger.

IMG_1628 1

Vi missade inte OS hockeyn bara för att vi var i Spanien. Många hockeygalna golfare verkar det finnas med.

IMG_1629 1

Jag får verkligen inte glömma att berätta att en morgon när vi kom ut och skulle åka till golfbanan så visade det sig att vår bil har blivit bortbogserad pga av en felparkering. Vi stod på en gul markering som man inte fick vilket alla gjorde hela veckan men vår var tydligen mer förbjuden än de andras parkeringar. Så in till byn Vila seca och 135 euro senare fick vi hämta ut vår köra hyrbil med lås på däcket som sedan togs bort och vi kunde rulla mot hotellet igen. Vilken dag!